BAJPAS SRBIJA

Narodno pozorište u Prištini sa privremenim sedištem u Gračanici i BITEF teatar

BAJPAS SRBIJA 
Scenski priručnik za pravilnu upotrebu Kosova i Metohije namenjen stanovništvu Srbije u užem i najužem smislu
Koncept i dramaturgija: Milena Bogavac
Koautori i izvođači aka operateri: Aleksandra Cucić, Nebojša Đorđević, Tamara Tomanović, Uroš Novović, Jelena Orlović, Jovan Zdravković
Istraživači i dijagnostičari: Jelena Bogavac i Nenad Todorović
Video: Igor Marković
Muzika: Bojana Vuntrušević i Ivan Bambi Mirković
Kostim: Dragan Smiljanić
Dizajn plakata: Jovan Tarbuk
Fotografije: Ivan Božić
Premijera: 28. jun 2017. godine u okviru festivala ,,Preko svake granice – Nova umetnost Kosmeta” (Art/medija komuna: Garaža, Bulevar Vojvode Mišića 49, Beograd)
Bajpas Srbija je dokumentarna pozorišna predstava o sličnostima i razlikama između dva najveća srpska geta. Jedan geto je Kosovo. Drugi je Krug dvojke. Oba su u Srbiji, a kao da nisu u Srbiji. Oba ostatku Srbije samo prave probleme. Ali, samo jedan može biti srce Srbije. Ova predstava je pokušaj da otkrijemo – koji?!

Nastala na osnovu jednogodišnjeg istraživanja, intervjua, radionica i razgovora, Bajpas Srbija je predstava koja se temelji na ličnim pričama i iskustvima mladih, sa gornje i donje strane linije razgraničenja. U njoj nema glumaca: svi su autori. U njoj nema iluzije: sve je dokument. U njoj nema odgovora: sve su pitanja. U njoj nema patetike: sve je ironično. A nema ni ironije: sve je iskreno.

U postdramskom stilu, jezikom predavanja-performansa, isprekidanog songovima, rekonstrukcijama Jutjub klipova, dramatizovanim ispovestma i drugim kolažnim scenama, ova predstava za cilj ima da prikaže život Srba na Kosovu, van medijatizovane i politizovane slike koja stiže u Beograd.
Predstava takođe ima za cilj da prikaže i kako mladi iz ostatka Srbije vide život Srba sa Kosova, pa tako razbija predrasude koje imamo jedni o drugima.

Predstavu smo spremali kao što bismo spremali predavanje o Kosovu. Što smo se duže spremali, predavanje je postajalo sve gore. Zato je ova predstava predavanje o predavanju koje nismo spremili.

Naslov predstave aludira na najčešće izvođenu hiruršku operaciju na srcu.
Ako je Kosovo – “srce Srbije”, neophodno je premošćavanje krvnih sudova koji ga ishranjuju. Neophodno je da se jedni drugima približimo, da bismo se zajednički suočili sa pitanjem: šta je za Srbiju danas Kosovo? Ili: šta nije?
Šta može da bude? Šta ne može?

AUTORSKI TIM 

MILENA BOGAVAC (Beograd, 1982) je spisateljica, dramaturškinja, rediteljka, pozorišna umetnica i radnica u kulturi. Godinama unazad pravi dokumentarne predstave o Kosovu, u pokušaju da stigne neki odgovor, koji joj beži. Htela je da nauči albanski, ali nije imala od koga. Zato se posvetila usavršavanju srpskog.

ALEKSANDRA CUCIĆ (Beograd, 1975) je glumica i mama. Dok je odrastala, s Kosovom nije imala nikakvu vezu. Kosovo je bio samo jedan deo njene zemlje. Kada je sazrela shvatila je da je sa Kosova jer je to njena zemlja.

NEBOJŠA ĐORĐEVIĆ (Kladovo, 1982) je glumac, ponosan na svoju saradnju sa Narodnim pozorištem u Prištini i nagrađen osećajem pripadnosti Kosmos-Kosovu kao filozofskoj temi. Pita se kakvog je ukusa ova predstava ako su ljubav i čovekovo prokletstvo u osnovi svega.

TAMARA TOMANOVIĆ (Kosovska Mitrovica, 1991) je glumica Narodnog pozorišta u Prištini sa privremenim sedištem u Gračanici. Otvara se, govori o svom odrastanju na “svetoj srpskoj zemlji”-nekad i sad… i pita se: da li je, u svojoj zemlji, građanka drugog reda.

UROŠ NOVOVIĆ (Beograd, 1990) je student režije i glume, koji nije znao da je Kosovo – srce, ni njegovo, ni srce Srbije, dok mu to nisu rekli na vestima. Pokušava da odgonetne čiji je Skenderbeg i zašto ljudi ne mogu da žive zajedno kad ima dovoljno mesta za sve.

JELENA ORLOVIĆ (Kosovska Mitrovica, 1992) je svršena studentkinja glume i večita studentkinja master studija, jer je tako u mogućnosti. Članica je ansambla srpske drame Narodnog pozorišta u Prištini; česte tahikardije izazivaju joj potrebu za pićem, a zamena za piće joj je ova predstava: njen balans između Beograda i Kosova, uočište, beg, ljutnja, osećaji i pu spas za sve nas.

JOVAN ZDRAVKOVIĆ (Beograd, 1993) je glumac i živi u Jerkoviću, što znači da mu je Kosovo bliže od kruga dvojke. Iako nema direktan prevoz do Gračanice, ponekad misli da bi brže stigao tamo, nego do Bitefa, na probu.

JELENA BOGAVAC (Beograd, 1973) je pozorišna rediteljka i dramaturškinja BITEF teatra. Do prošle godine, nije verovala da postoji. O kad ga je srela, veruje da je sve – Kosovo. Sve(t) Kosovo.

NENAD TODOROVIĆ (Priština, 1974). Umesto dve rečenice o sebi i Kosovu, prevodi pesmu Vidovdan na engleski i peva: “Wherever I’ll go, I’ll always return to you as a whole; Who dares to take Kosovo away from my soul?!”

IGOR MARKOVIĆ (Višegrad, 1982) je multimedijalni umetnik. Pokušava da dubok i emotivan susret Beograda sa Kosovom, pretoči u niz slika koje svako razume: nešto kao DIY uputstvo za operaciju na srcu.