Нације производе ратове и ратови производе нације.
Ко је први почео? Доказаће се!
Нација која докаже да је еволуирала директно из мајмуна, добија наградну вожњу у луна-парку историје. Укључите се! У Јами Дистрикту има места за све!

ЈАМИ ДИСТРИКТ је позоришна представа која проблематизује питања нације и националних држава, у hi-tech свету 21. века. Полазећи од чињенице да је нација конструкт и појам измишљен у 19. веку, ова представа поставља питање: како је деветнаестовековном изуму пошло за руком да изгледа као да био ту од увек?
Да ли су нам, у ери интернета, вештачке интелигенције и савремене медицине, још увек потребне старе, “добре” нације? Шта ће сменити нације и националне државе? И ко је гори: нације или корпорације?

До краја 21. века, очекује се да ће већину интелектуалних и физичких послова обављати роботи. Да ли ће роботи имати националну свест? Да ли ће бити робо-родољуби и робо-патриоте? Да ли ће идеја нације завршити на сметлишту историје, или ће тамо завршити они који у њу верују? Да ли ћемо у 22. век ући у ципелама из 19. века? И да ли нас жуљују те разгажене ципеле? Оне одавно нису лепе. А да ли су удобне?

ЈАМИ ДИСТРИКТ је представа која се, у форми лажног документарца, базира на (измишљеном), али могућем догађају - будућем рату на Балкану насталом из истих апсурда који су узроковали и претходни. Данас те исте силе ирационалности делују на ширем подруцју Европе, а сличности са судбином Југославије су забрињавајуће и застрашујуце.

У селу Јамена, на тромеђи Србије, Хрватске и Босне и Херцеговине, научници су - најсавременијим средствима (која укључују сателитско снимање земљине коре, специјалним камерама са инфра-црвеним и ренгентским зрацима) открили најстарије палеолитско насеље у историји човечанства. Откриће је значајно јер помера научна сазнања о почетку развоја људске врсте стотинама хиљада година уназад: хомо сапиенси су битно старији него што се до сада мислило.

Ово револуционарно откриће, од значаја је за читаво човечанство, али се за њега посебно интересују Срби, Хрвати и Бошњаци, будући да се праисторијска Јамена, налази на територији све три државе. Будући да свака држава покушава да га присвоји, почиње низ апсурдних теорија, о томе који је народ старији и коме припада древна Јамена. Теорије воде све три нације у рат, а у рат се укључују и све светске силе, на различитим странама. Праисторијска Јамена бива уништена… а број жртава већи од 150 000.

Тада наступа мир и трајно решење за Јамену: она постаје дистрикт под међународним протекторатом, а транснационалне компаније, улажу новац у то да се на простору Јамене, отвори највећи научно-забавни парк на свету. Сви преживели становници села Јамена (има их око стотину) добијају посао: у овом парку, они ће за туристе, глумити древне Јаменце. Сви добијају костиме неандерталаца и плате, а међународна заједница с поносом истиче како је стопа незапослености у Јамени - нула. Све три нације сада су спуштене на ниво палеолитских људи, у служби крупног капитала.

Прича показује колико су националне поделе бесмислене, у XXИ веку - када услед галопирајућег развоја науке и технологије, светом одавно владају транснационалне компаније и када 1% човечанства поседује 46% светског богатства. Идеја о нацији, пласира нам се као нешто на шта треба да будемо поносни, а заправо је феномен који понижава наше људско достојанство.

По својој форми, представа је фрагментарна и постмодерна, а њен важан део чини видео рад, састављен од различитих секвенци које подржавају форму лажног документарца, као и жива изведба оригиналне музике групе VROOOM. У видеу су наховане изјаве различитих политичара, доносилаца одлука и властодржаца, а како би све изгледало што уверљивије, ту су и лажна издања националних дневника и других информативних емисија.
 

УТИСЦИ

Представа Кокана Младеновића ,,Јами дистрикт” оставља без текста и даха и држи гледаоца током читавог свог трајања на граници суза и смеха. Она је истовремено сурова и потресна, а опет бескрајно духовита. Карактерише је савршена глума младих глумица које снагом своје речи и сценског покрета изненадјују у свакој следећој сцени. Због теме коју обрађује ,,Јами дистрикт” требало би да буде обавезна лектира на овим просторима.

Др Тијана Палковљевић Бугарски, управница Галерије Матице српске

 

Ниједна научна студија није и не би могла овако урнебесно духовито, огољено, али и болно истинито да прикаже сву апсурдност национализма, као што је то учинила представа „Јами дистрикт“. Завидим јој на томе!

Проф.др Миклош Биро, психолог

 

„Јами дисткрит“ - то је онај луна парк у ком је Брехт срео Монти Пајтона. Легенда каже да су се напили пива, па сели на рингишпил и возили се у круг, до повраћања… Јами дистрикт - то је она представа у којој је документаризам срео фикцију. Прича се да се силно заљубио, али га је фикција хладно одбила јер је ,,лажов и преварант, без осећаја за реалност, могуће и вероватно”… Јами дисктрикт - то је оно место у ком је позориште срело друштво. Сусрет је прошао неприметно, јер су оба мислила да стоје испред огледала. Није им се нарочито допало оно што су тамо видели, али су помислили како је ,,сада вед касно за промене”. Одлучили су да остану поносни на оно што јесу… па су поносно зграбили своје банане и одскакутали, за својим чопором; на своје гране, у своје пећине.“

Милена Миња Богавац, списатељица

 

Да ли смо постали мајмуни доказујући да нисмо постали од истог мајмуна? Да ли де нас будући рат због праисторије довести до краја историје? Да ли су корпорације прогутале нације док смо ми ископавали четнике, усташе и домобране у луна-парку историје? 
„Јами дистрикт“- јединствена прилика да насмејете мајмунима за које нисте гласали.

Кокан Младеновић, редитељ

 

Специфична структура и форма комада Милене Богавац, чији ни ранији текстови нису били лишени успешних „литерарно- драматуршких“ истраживања и својеврсног креативног поигравања, бави се врло актуелним питањима националног идентитета, положаја појединца унутар хомогеног етичког корпуса, манипулацијама и злоупотребама осећања припадности одређеној заједници. Ауторка, користеди небројене примере из блиске сурове прошлости на просторима бивше Југославије, уз значајан иронијско-алегоријски отклон, на духовито-потресан начин проговара о бесмислу подела без обзира да ли је реч о националним, верским или идеолошким јер је исход сваке подједнако трагичан. У сценској реализацији Кокана Младеновића, уз сјајну подршку исидоре Симијоновић, Јелене Граовац и Нине Нешковић, чији глумачки таленат, израз и експресивност дају високе уметичке домете целокупној представи, као и музике групе „Врооом“, посебно до изражаја долазе критички интонирани пасажи разоткривања деструктивности огољене политике „крви и тла“, чије последице нажалост осећају садашње али и будуће генерације на нашим просторима. Иронија, сарказам, комика и апсурд преплићу се са драмским моментима, чинећи Јами дисктрикт стилски и жанровски хетерогеном, што је додатни квалитет ове друштвено ангажоване представе у најбољем смислу те речи.

Др Мирослав Радоњић, директор Стеријиног позорја

 

- Да је повест неких народа само прелаз од џунгле до зоолошког врта, показују Исидора Симијоновић, Нина Нешковић и
Јелена Граовац.
- Да човек настаје од мајмуна а мајмун од националисте, показује Кокан Младеновић
- Да од кабареа и сатире настају пародија и гротеска, а од њих чиста, урнебесна, болна и чаробна комедија, показује представа „Јами дистрикт“.

Др Светислав Јованов, драматург, Српско народно позориште

 

Не памтим када сам се последњи пут толико најежио на једној премијери, али ништа мање ни на следећим изведбама. Вечито незадовољан и критичан, одједанпут потпуно разоружан, само сам могао на крају да викнем у уво пријатељу поред мене:"Коначно"!

Иван Феце Фирчи, власник Firchie Think Tank Студија

 

„Јами дистрикт“ Кокана Младеновића, по тексту Милене Богавац, обрачунава се са регионалном национал- шовинистичком идеологијом и људима који је распирују на њима једини разумљив начин: бруталном силом речи и дела. Не штедећи ниједну од сукобљених страна, сирова енергија три младе глумице балканску проблематику „крви и тла“ Младеновићевом промишљеном баналношћу разбија на комадиће, у историјском тренутку када нација, земља и крв имају тржишну цену. Модерна представа као створена за ученике и студенте који су деведесетих биле премлади да би разлучили поводе, обиме и последице злочина почињених током ратних сукоба у СФРЈ.

Игор Михаљевић, уредник, znastizasto.com