ДИГИТАЛНО ИЗДАЊЕ ФИЛОЗОФСКОГ ТЕАТРА - Срећко Хорват и Оливер Фрљић

У оквиру дигиталног издања Филозофског театра, у четвртак, 09. априла од 20 часова на Јутјуб каналу Битеф театра, биће организован разговор који ће Срећко Хорват водити са Оливером Фрљићем. Хорват и Фрљић ће се тада први пут видети и разговарати након што их је раздвојила корона. Њих двојца су недавно при Бургтеатру у Бечу курирали програм позоришних представа, предавања и перформанса. Оливер је успео да се врати у Хрватску, а Срећко је остао заточен у Бечу. Разговараће о смислу позоришта и културе у доба корона вируса, о могућности деловања и стварању другачијег света након глобалне пандемије.

Пре две године њих двојица су учествовали у једном од најпосећенијих Филозофских театара који је одржан у Битеф театру у склопу 52. Битефа.

 

ОЛИВЕР ФРЉИЋ је рођен је 1976. у Босни и Херцеговини. Завршио је филозофију, религијску културу и режију у Хрватској, а данас ради као редитељ, аутор, глумац и теоретичар широм Европе. Представе су му донеле неколико награда и позива на међународне фестивале међу којима су Винер фествохен (представа „Мрзим истину!", 2010), као и Фестивал нове драме у Хајделбергу (комад „Black Box Shoe", који је режирао у позоришту Шаушпилхаус у Дизелдорфу). Од 2014. до 2016. био је на месту уметничког директора Хрватског народног казалишта у Ријеци. Са те позиције почетком 2016. подноси оставку из протеста према културној политици Хрватске. Оливер Фрљић учествује у пројекту Szenen-Wechsel („Промена сцене", програм фондације „Роберт Бош"), који се реализује при позоришту „HAU Hebbel am Ufer". У јуну 2017, Фрљић гостује у позоришту „Максим Горки" са представом „Клетва", базираној на делу Станислава Виспијанског. Премијера те представе у позоришту „Teatr Powszechny" изазвала је политички скандал и привукла пажњу међународне јавности. Године 2018, Фрљић први пут ради са ансамблом позоришта „Максим Горки". Са представом „Горки - Алтернатива за Немачку?" Фрљић следи логику политике у циљу преиспитивања позоришта и демократског система.

 

СРЕЋКО ХОРВАТ, филозоф пореклом из Хрватске, али без сталне адресе и пребивалишта. Објавио је више од десет књига преведених на више од 15 језика. Његове најновије објављене књиге су Poetry from the Future (Penguin, 2019), Subversion! (Zero Books, 2017); The Radicality of Love (Polity, 2015); Welcome to the Desert of Post-Socialism: Radical Politics after Yugoslavia (са Игором Штиксом, Verso, 2015); What Does Europe Want? (са Славојем Жижеком, Columbia University Press, 2014). Редовно објављује за часописе Гардијан, Дер Шпигел, Ал Џазира и др. Био је један од оснивача Subversive фестивала у Хрватској (од 2008. до 2013), а тренутно уређује и води Филозофски театар при ХНК Загреб (од 2014), и заједно са бившим министром финансија Грчке Јанисом Варуфакисом активан је у покрету „Демократија у Европи" (DiEM25).

 

ДИГИТАЛНО ИЗДАЊЕ ФИЛОЗОФСКОГ ТЕАТРА

Смислимо свет из почетка!

 

За време трајања ванредне ситуације изазване ЦОВИД-19, Битеф театар покреће дигитално издање Филозофског театра. Током априла месеца, сваког четвртка од 20 часова, на Јутјуб каналу Битеф театра, уживо ће бити организовани разговори са Битефовим позоришним уметницима, као што су Оливер Фрљић, Ања Суша и многи други, док ће пратиоци програма бити у могућности да постављају питања учесницима. Разговоре ће, као и у „добра стара времена”, модерирати Срећко Хорват и Маја Пелевић. 

 

Филозофски театар је пројекат који је започет са циљем да поново успостави блиску везу између филозофије и позоришта. Настао је у Хрватском народном казалишту у Загребу 2014. године, а програма је од сезоне 2019/20. на редовном репертоару Битеф театра.

 

Како напомиње покретач пројекта Срећко Хорват „веза између филозофије и казалишта увијек је била јача него веза између филозофије и било којега другог медија.” Позориште је такође увек било место за активно промишљање друштва и друштвених процеса, а Филозофски театар отвара место за јавну дискусију, што је у овом тренутку више него неопходно. У том смислу Хорват напомиње: „У доба глобалне пандемије, када смо заточени у својим кућама и морамо пазити на дистанцу, треба нам социјална повезаност и критичко мишљење више него икад. Филозофски театар засад настављамо другим средствима, док се поново - надам се ускоро - не видимо опет у позоришту! Повратка на 'добра стара времена' ионако нема, јер ни та стара времена нису била добра. На нама је тежак али нужан задатак да смислимо свет из почетка“.

СРЕЋКО ХОРВАТ, филозоф пореклом из Хрватске, али без сталне адресе и пребивалишта. Објавио је више од десет књига преведених на више од 15 језика. Његове најновије објављене књиге су Поетри фром д фјучр (Пенгуин, 2019), Субверсион! (Зиро Букс, 2017); Д Редикалити оф Лаб (Полити, 2015); Велком то д Дезерт оф Пост-Соушалисм: Радикал Политикс афтер Југославиа (са Игором Штиксом, Версо, 2015); Ват Даз Јуроп Вант? (са Славојем Жижеком, Колумбија Јуниврзитy Прес, 2014). Редовно објављује за часописе Гардијан, Дер Шпигел, Ал Џазира и др. Био је један од оснивача Субверзив фестивала у Хрватској (од 2008. до 2013), а тренутно уређује и води Филозофски театар при ХНК Загреб (од 2014), и заједно са бившим министром финансија Грчке Јанисом Варуфакисом активан је у покрету „Демократија у Европи“ (ДиЕМ25).

 

МАЈА ПЕЛЕВИЋ је рођена 1981. Дипломирала драматургију на Факултету драмских уметности у Београду и докторирала на одсеку за теорију уметности и медија на Универзитету уметности у Београду. Драме су јој преведене на многе светске језике и игране у земљи и иностранству. Од 2012. бави се и режијом и ауторским пројектима. Са Миланом Марковићем је 2012. урадила представу „Они живе“ када су се учланили у седам политичких партија, а 2016. са Олгом Димитријевић представу „Слобода је најскупља капиталистичка реч“ инспирисана путовањем у Северну Кореју. Добитница је многих значајних награда међу којима су: »Борислав Михајловић Михиз« за драмско стваралаштво 2006. и Стеријина награда за најбољи савремени драмски текст „Поморанџина кора“ на »Стеријином позорју« 2010. Заједно са Срећком Хорватом покренула је Филозофски театар у Београду.