Ауторска реч

Постојање човјека уписано је у напону између тежње за личном аутономијом и структура које је систематски онемогућују. У напуклинама које се отварају између унутрашње потребе и нормативних образаца друштвеног поретка, настаје отуђење. Субјект се обликује кроз стално сучељавање са спољашњим кодовима који конструишу свакодневицу. Моћ се не манифестује само као забрана, већ и као невидљиви механизам саморазумијевања. У том простору притиска и исклизнућа, пред друштвом настаје аутопортрет - не као репрезентација идентитета, већ као чин отпора, покушај да се сачува цјеловитост у условима сталне фрагментације. Нестабилност се не доживљава као поремећај, већ као природни симптом свијета који смо интернализовали.

Представа Силвија је поетско сценско истраживање инспирисано животом и дјелом Силвије Плат, које измиче биографизму и улази у унутрашњу зону субјекта располућеног између интимног, митолошког и друштвеног. Субјект није носилац стабилног значења, већ тачка пуцања, обликована дискурзивним и психофизичким напрезањима. Аутентичност, у свијету задатих идентитета и усиљене јасноће, постаје субверзивни чин. Искреност није етичка категорија, већ егзистенцијална нужност. У овом простору распада, аутопортрет се обликује као покушај да се буде - без обавезе да се буде разумљив. Смрт се препознаје као крајњи ауторски чин: тренутак у којем субјект преузима одговорност над сопственим нестанком. Писање и смрт се сусрећу као истовјетни облици израза - посљедње линије отпора.

Љубав, или тачније издаја њежности, постаје мјесто распада могућег спаса. Интима, умјесто уточишта чини простор суптилне агресије. Силвија, одузима моћ ономе који је обликовао свијет и раскида с језиком који није њен. Аутопортрет је процес, отворени чин тијела које тражи значење, али му истовремено ускраћује језик. Тијело не илуструје текст - оно га производи, подрива и превазилази. Силвијин алтер-его, Естер, симбол је субјекта изопштеног из језика, заједнице и значења. Њена „болест“ није патологија, већ отпор свијету који не признаје нијансе осјећања, који одбацује девијацију као слабост, умјесто да је препозна као сигнал.

Тематско и естетско исходиште представе јесте аутопортрет као питање, не као одговор. Стаклено звоно не означава затвореност, већ акустичну комору у којој језик надилази значење. Представа проблематизује епистемологију боли: како знати бол приказан без тривијализације? Смрт није крај, већ константа - структура осјећања, граница језика и присуства. Писање више није комуникација, већ дисање, порођај, геста самопотврђивања. Феминистички тон је суштински - тијело жене је медиј борбе, бола и снаге. Њежност се открива као стратегија преживљавања, као политичка геста против бруталности рационалног, фалоцентричног свијета. Силвија не тражи разумијевање. Није јој потребна дозвола да постоји. Она јесте - то је њен ултимативни чин отпора.

Силвија није само представа о Силвији Плат - то је представа о сваком субјекту који одбија да буде редукован на друштвено препознатљиве обрасце постојања. Овдје, умјетност не покушава да објасни свијет, већ да га издржи - заједно с онима који су гурнути у његове пукотине. У њеној фрагментарности, представа артикулише оно што често остаје неизговорено: да је субјективност процес, да је крхкост чин, да је отпорност тиха. У том свјетлу, Силвија није ни наратив ни омаж, већ филозофска геста - облик свједочења у којем аутопортрет постаје начин да се постојање, макар на трен, осјети као властито.

 

Немања Мијовић, редитељ