О представи
Шпанска луда је интермедијална драма инспирисана историјским ликом шпанске краљице Хуане Луде, утемељена на драми Шпански кардинал француског академика Анрија де Монтерлана. У овом савременом сценском читању, краљица Хуана која је одбила да влада и затворила се у своје унутрашње лудило постаје метафора отпора, женске слободе и цене моћи.
Представа спаја класичну глумачку игру са употребом дигиталних технологија: лик Кардинала, њеног политичког противника, појављује се у првом чину као пројектовани аватар, док се краљичин разломљен ум визуализује кроз пројекције, глитцх ефекте и звучне дисторзије. На сцени се сусрећу живи извођач и виртуелни ентитет, у непрестаној борби за истину, контролу и идентитет.
Уметничко-истраживачки контекст
Представа је део уметничког докторског истраживачког рада на Факултету драмских уметности у Београду на тему - Глумачки рад на улози у сусрету са новим технологијама у позоришту-. Основни циљ овог уметничко-истраживачког рада јесте проналажење И дефинисање адаптираног глумачког израза који адекватно одговара изазовима које техничко-технолошке иновације стављају пред савременог глумца. Кроз дијалог са виртуелним ликом, глумица истражује нове облике присуства, рањивости и глумачког отпора, док се позоришна сцена претвара у психолошки и дигитални пејзаж.
Реч аутора
Сукоб Кардинала и Краљице у драми Шпанска луда почива на потпуно различитом доживљају света и стварности. Они говоре истим језиком, али се не разумеју, њихови унутарњи светови сапостоје, али се ни у једној тачки не пресецају. Луда краљица одбија да влада и живи аскетским животом, а кардинал Шпаније је издао веру зарад власти. Краљица ће успети да пољуља Кардинала, И он ће у једном тренутку да упореди себе са краљичиним аскетским врлинама: ,,…она живи у једној бедној соби… често се дешава да спава на земљи… крпи своју одећу… не жуди за тим да гледа злато и сребро, једе из глиненог тањира, без столњака и без салвета… Мрзи све што представља задовољство… не показује радост ни за шта. Печат који је изабрала има једног царског пауна који седи на земаљској кугли, и једну реч написану испод: таштина“. Сведоци смо времена где се под вишедеценијским погубним утицајем медија и друштвених мрежа људи већином хистерично упињу да буду, или макар себе да представе да су имућнији, утицајнији, лепши. У контексту пост-капиталистичког и пост-глобалистичког времена где су се генерације људи одродиле и одрекле промишљања о смислу живота, и своје животне потенцијале усмериле на бесплодне, погубне путеве, мени је појава једног оваквог лика као што је краљица Хуана врло узбудљива и рекла бих потребна. Може ли исповест луде Краљице, као што је пољуљала Кардинала, да опомене и запита савремени свет? Мени је ово веома била интересантна И инспиративна тема за истраживање и рад.
О тексту и писцу
Анри де Монтерлан (Хенрy де Монтхерлант) био је један од најзначајнијих француских писаца 20. века, члан Француске академије и аутор бројних романа, есеја и драма. Шпански кардинал је дело из његовог каснијег стваралаштва, филозофска и политичка драма која се ослања на историјске догађаје, а истовремено продубљује теме власти, моћи, лудила и слободне воље.
Оцените - укупно гласова 0