„Она види оно што је очигледно и зато је луда“
О представи
„Шпанска луда“ је интермедијална драма инспирисана историјским ликом шпанске краљице Хуане Луде, утемељена на драми „Шпански кардинал“ француског академика Анрија де Монтерлана. У овом савременом сценском читању, краљица Хуана, која је одбила да влада и затворила се у своје унутрашње лудило, постаје метафора отпора, женске слободе и цене моћи.
Представа спаја класичну глумачку игру са употребом дигиталних технологија. Лик Кардинала, њеног политичког противника, појављује се у првом чину као пројектовани аватар, док се краљичин разломљени ум визуализује кроз пројекције, глич ефекте и звучне дисторзије. На сцени се сусрећу живи извођач и виртуелни ентитет, у непрестаној борби за истину, контролу и идентитет.
Кроз дијалог са виртуелним ликом, глумица истражује нове облике присуства, рањивости и глумачког отпора, док се позоришна сцена претвара у психолошки и дигитални пејзаж.
Реч аутора
Сукоб Кардинала и Краљице у драми „Шпанска луда“ почива на потпуно различитом доживљају света и стварности. Они говоре истим језиком, али се не разумеју, њихови унутрашњи светови сапостоје, али се ни у једној тачки не пресечу. Луда краљица одбија да влада и живи аскетским животом, а кардинал Шпаније је издао веру зарађ власти. Краљица ће успети да полјуља Кардинала, и он ће у једном тренутку упоредити себе са краљичиним аскетским врлинама:
„Она живи у једној бедној соби… често се дешава да спава на земљи… крпи своју одећу… не жуди за тим да гледа злато и сребро, једе из глине ног тањира, без столњака и без салвета… Мрзи све што представља задовољство… не показује радост ни за шта. Печат који је изабрала има једног царског пауна који седи на земаљској кугли, и једну реч написану испод: таштина.“
Сведоци смо времена у којем се под вишедеценијским погубним утицајем медија и друштвених мрежа људи већином хистерично упињу да буду, или макар себе представе лепшим, имућнијим, утицајнијим - онаквим какви нису. У контексту посткапиталистичког и постглобалистичког времена у којем су се генерације људи отуђиле и одрекле промишљања о смислу живота, и своје животне потенцијале усмериле на бесплодне, неретко и погубне путеве, појава једног лика попут јуродиве краљице Хуане врло је узбудљива и, рекла бих - преко потребна. Може ли исповест луде краљице, као што је полјуљала Кардинала, да опомене, запита и отрезни савремени свет? Ово је за мене била веома инспиративна и занимљива тема за истраживање и рад.
О тексту и писцу
Анри де Монтерлан (Henry de Montherlant) био је један од најзначајнијих француских писаца 20. века, члан Француске академије и аутор бројних романа, есеја и драма. „Шпански кардинал“ је дело из његовог познијег стваралаштва, филозофска и политичка драма која се ослања на историјске догађаје, а истовремено продубљује теме власти, моћи, лудила и слободне воље.
Захваљујемо се Битеф театру на указаном гостопримству и подршци да се реализује ова представа.
Захваљујемо се Народном позоришту у Београду на могућности да одржавамо пробе за представу „Шпанска луда“ у њиховим просторима.
Захваљујемо се Фондацији Хемофарм на указаном поверењу, шанси да остваримо сарадњу и подршци која је омогућила реализацију пројекта „Шпанска луда“.











Оцените - укупно гласова 0