Španska luda - intermedijalna predstava - autorski projekat Marija Bergam i Sanjina Ćorovića

“Ona vidi ono što je očigledno i zato je luda” 

                         Adaptacija drame Španski kardinal francuskog pisca Enrija de Monterlana - praktični deo umetničkog doktorata Marije Bergam na FDU u Beogradu 

 

O predstavi 

Španska luda je intermedijalna drama inspirisana istorijskim likom španske kraljice Huane Lude, utemeljena na drami Španski kardinal francuskog akademika Anrija de Monterlana. U ovom savremenom scenskom čitanju, kraljica Huana, koja je odbila da vlada i zatvorila se u svoje unutrašnje ludilo, postaje metafora otpora, ženske slobode i cene moći.

Predstava spaja klasičnu glumačku igru sa upotrebom digitalnih tehnologija. Lik Kardinala, njenog političkog protivnika, pojavljuje se u prvom činu kao projektovani avatar, dok se kraljičin razlomljeni um vizualizuje kroz projekcije, glič efekte i zvučne distorzije. Na sceni se susreću živi izvođač i virtuelni entitet, u neprestanoj borbi za istinu, kontrolu i identitet.

Kroz dijalog sa virtuelnim likom, glumica istražuje nove oblike prisustva, ranjivosti i glumačkog otpora, dok se pozorišna scena pretvara u psihološki i digitalni pejzaž.

 

Reč autora 

Sukob Kardinala i Kraljice u drami Španska luda počiva na potpuno različitom doživljaju sveta i stvarnosti. Oni govore istim jezikom, ali se ne razumeju, njihovi unutrašnji svetovi sapostoje, ali se ni u jednoj tački ne presecanju. Luda kraljica odbija da vlada i živi asketskim životom, a kardinal Španije je izdao veru zarad vlasti. Kraljica će uspeti da poljulja kardinala, i on će u jednom trenutku uporediti sebe sa kraljičinim asketskim vrlinama:

Ona živi u jednoj bednoj sobi… često se dešava da spava na zemlji… krpi svoju odeću… ne žudi za tim da gleda zlato i srebro, jede iz glinenog tanjira, bez stolnjaka i bez salveta… Mrzi sve što predstavlja zadovoljstvo… ne pokazuje radost ni za šta. Pečat koji je izabrala ima jednog carskog pauna koji sedi na zemaljskoj kugli, i jednu reč napisanu ispod: taština.

Svedoci smo vremena u kojem se pod višedecenijskim pogubnim uticajem medija i društvenih mreža ljudi većinom histerično upinju da budu, ili makar sebe predstave lepšim, imućnijim, uticajnijim - onakvim kakvi nisu. U kontekstu postkapitalističkog i postglobalističkog vremena u kojem su se generacije ljudi otuđile i odrekle promišljanja o smislu života, i svoje životne potencijale usmerile na besplodne, neretko i pogubne puteve, pojava jednog lika poput jurodive kraljice Huane vrlo je uzbudljiva i rekla bih — preko potrebna. Može li ispovest lude kraljice, kao što je poljuljala Kardinala, da opomene, zapita i otrezni savremeni svet? Ovo je za mene bila veoma inspirativna i interesantna tema za istraživanje i rad.

 

O tekstu i piscu: 

Anri de Monterlan (Henry de Montherlant) bio je jedan od najznačajnijih francuskih pisaca 20. veka, član Francuske akademije i autor brojnih romana, eseja i drama. Španski kardinal je delo iz njegovog kasnijeg stvaralaštva, filozofska i politička drama koja se oslanja na istorijske događaje, a istovremeno produbljuje teme vlasti, moći, ludila i slobodne volje.

 

Zahvaljujemo se Bitef teatru na ukazanom gostoprimstvu i podršci da se realizuje ova predstava.

Zahvaljujemo se Narodnom pozorištu u Beogradu na mogućnosti da održavamo probe za predstavu ,,Španska luda" u njihovim prostorijama.

Zahvaljujemo se Fondaciji Hemofarm na ukazanom poverenju, šansi da ostvarimo saradnju i podršci koja je omogućila realizaciju projekta ,,Španska luda ",