O predstavi

Španska luda je intermedijalna drama inspirisana istorijskim likom španske kraljice Huane Lude, utemeljena na drami Španski kardinal francuskog akademika Anrija de Monterlana. U ovom savremenom scenskom čitanju, kraljica Huana koja je odbila da vlada i zatvorila se u svoje unutrašnje ludilo postaje metafora otpora, ženske slobode i cene moći.

Predstava spaja klasičnu glumačku igru sa upotrebom digitalnih tehnologija: lik Kardinala, njenog političkog protivnika, pojavljuje se u prvom činu kao projektovani avatar, dok se kraljičin razlomljen um vizualizuje kroz projekcije, glitch efekte i zvučne distorzije. Na sceni se susreću živi izvođač i virtuelni entitet, u neprestanoj borbi za istinu, kontrolu i identitet.

 

Umetničko-istraživački kontekst

Predstava je deo umetničkog doktorskog istraživačkog rada na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu na temu - Glumački rad na ulozi u susretu sa novim tehnologijama u pozorištu-. Osnovni cilj ovog umetničko-istraživačkog rada jeste pronalaženje I definisanje adaptiranog glumačkog izraza koji adekvatno odgovara izazovima koje tehničko-tehnološke inovacije stavljaju pred savremenog glumca. Kroz dijalog sa virtuelnim likom, glumica istražuje nove oblike prisustva, ranjivosti i glumačkog otpora, dok se pozorišna scena pretvara u psihološki i digitalni pejzaž.

 

Reč autora

Sukob Kardinala i Kraljice u drami Španska luda počiva na potpuno različitom doživljaju sveta i stvarnosti. Oni govore istim jezikom, ali se ne razumeju, njihovi unutarnji svetovi sapostoje, ali se ni u jednoj tački ne presecaju. Luda kraljica odbija da vlada i živi asketskim životom, a kardinal Španije je izdao veru zarad vlasti. Kraljica će uspeti da poljulja Kardinala, I on će u jednom trenutku da uporedi sebe sa kraljičinim asketskim vrlinama: ,,…ona živi u jednoj bednoj sobi… često se dešava da spava na zemlji… krpi svoju odeću… ne žudi za tim da gleda zlato i srebro, jede iz glinenog tanjira, bez stolnjaka i bez salveta… Mrzi sve što predstavlja zadovoljstvo… ne pokazuje radost ni za šta. Pečat koji je izabrala ima jednog carskog pauna koji sedi na zemaljskoj kugli, i jednu reč napisanu ispod: taština“. Svedoci smo vremena gde se pod višedecenijskim pogubnim uticajem medija i društvenih mreža ljudi većinom histerično upinju da budu, ili makar sebe da predstave da su imućniji, uticajniji, lepši. U kontekstu post-kapitalističkog i post-globalističkog vremena gde su se generacije ljudi odrodile i odrekle promišljanja o smislu života, i svoje životne potencijale usmerile na besplodne, pogubne puteve, meni je pojava jednog ovakvog lika kao što je kraljica Huana vrlo uzbudljiva i rekla bih potrebna. Može li ispovest lude Kraljice, kao što je poljuljala Kardinala, da opomene i zapita savremeni svet? Meni je ovo veoma bila interesantna I inspirativna tema za istraživanje i rad.

 

O tekstu i piscu

Anri de Monterlan (Henry de Montherlant) bio je jedan od najznačajnijih francuskih pisaca 20. veka, član Francuske akademije i autor brojnih romana, eseja i drama. Španski kardinal je delo iz njegovog kasnijeg stvaralaštva, filozofska i politička drama koja se oslanja na istorijske događaje, a istovremeno produbljuje teme vlasti, moći, ludila i slobodne volje.